kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

هشدار درباره نابودی هفت تالاب بزرگ ایران


رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران گفت: از ۲۲ تالاب ثبت شده جهانی ایران، هفت تالاب آن در چند سال گذشته دچار مشکلات زیست محیطی بسیاری شده و در حال نابودی است.
دکتر عباسپور در حاشیه همایش ملی متخصصان محیط زیست، با اشاره به وضع نامناسب تالاب های کشور گفت: قرار است در تالاب های پریشان و انزلی جاده احداث شود و در چند ماه اخیر نیز احداث یک ورزشگاه بزرگ در حاشیه تالاب انزلی مطرح است.
استاد دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه نوعی جلبک در تالاب انزلی موجب از بین رفتن آبزیان این تالاب شده است، گفت: ورود پساب های فعالیت های کشاورزی به تالاب انزلی موجب رشد این نوع جلبک شده که این امر وضعیت این تالاب را با بحران جدی مواجه کرده است.
وی با اشاره به این که دریاچه ارومیه نیز وضع خوبی ندارد، افزود: تالاب شادگان نیز دچار چنین مشکلاتی است.
عباسپور همچنین با اشاره به فعالیت "کشند قرمز" در خلیج فارس گفت: هر چند بخشی از این رخداد از دست بخش اجرائی کشور خارج است، اما به علت کم دقتی مسئولان این بحران تشدید شده است.
رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران با اشاره به این که کشند قرمز بر اثر "طوفان گونو" وارد آبهای خلیج فارس شده است، افزود: تخلیه پساب های صنایع منطقه عسلویه موجب تشدید آلودگی سواحل جنوب شده است.
عباسپور تاکید کرد: اگر تقابل موجود بین متخصصان محیط زیست و مجریان توسعه به تعامل تبدیل شود، شاهد مشکلات زیست محیطی کنونی نخواهیم بود.
وی با بیان اینکه در طول برنامه چهارم برخی شاخص های زیست محیطی رعایت نشده است، گفت: ایران در این سال ها در شاخص پایداری محیط زیست از رتبه ۱۳۰ به ۱۳۵ تنزل کرده است.
هرچند که گفته می ‌شود، امسال دولت بیش از ۴۸۰ میلیارد تومان اعتبار برای خسارت خشکسالی هزینه کرده است، اما هم‌اکنون در اثر این عارضه زیست محیطی، هفت تالاب‌ در ایران در وضعیت بحرانی و رو به نابودی هستند.
ایران به عنوان بنیانگذار کنوانسیون رامسر ( کنوانسیون حفاظت از تالاب ‌های جهان)، از لحاظ تعداد تالاب‌ های ثبت ‌شده در این کنوانسیون از میان ۱۵۸ کشور جهان در مقام ۱۹است که در این فهرست بیشترین تالاب‌ های ثبت ‌شده به ترتیب متعلق به انگلیس، مکزیک و استرالیا است.
کنوانسیون جهانی حفاظت از تالاب‌ های جهان ۱۳ بهمن ماه ۱۳۴۹ در رامسر امضا شد.
در ایران بیش از ۸۴ تالاب با اهمیت بین‌ المللی شناسایی شده است که از بین آنها تا کنون ۳۳ تالاب در ۲۲ عنوان با مساحت یک میلیون و ۴۸۱ هزار و ۱۴۷ هکتار در کنوانسیون رامسر ثبت شده‌ اند.
از ۲۲ تالاب ثبت شده ایران در این کنوانسیون، هفت تالاب‌ شورگل، یادگارلو و درگه سنگی، مجموعه تالاب انزلی، آلاگل، آلماگل و آجی‌ گل، شادگان، خور الامیه و خورموسی، نیریز و کمیجان، انتهای جنوبی هامون پوزک و هامون صابری و هامون هیرمند، در معرض تغییرات شدید اکولوژیکی بوده و به همین دلیل در فهرست مونترو رامسر قرار گرفته‌ اند.
هرچند خشکسالی سبب نابودی تالاب‌ ها می‌ شود، اما برخی فعالیت ‌های عمرانی و نادیده گرفتن استانداردهای زیست ‌محیطی می‌ تواند ضربه ‌های جبران‌ ناپذیری را به تالاب ‌ها و باتلاق ‌ها وارد کند؛ به عنوان نمونه احداث سدها، راه و جاده ‌سازی در مسیر رودها و کناره تالاب ‌ها همگی مسبب خشک شدن تدریجی تالاب‌ ها هستند.

منبع : سایت آفتاب

نظرات 1 + ارسال نظر
تینا جمعه 16 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 01:34 http://www.manoto-1387.blogfa.com

سلام
قالبت خیلی خوش رنگ شده من عاشق رنگ آبیم.
راستی چرا دیگه به ما سری نمیزنی؟
به هر حال موفق باشی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد