kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

kurdistan HSE

سایت تخصصی ایمنی، بهداشت صنعتی و سیستم های مدیریتی

زندگی پیش از تولد


زندگی شما با لقاح یافتن یک اسپرم و یک تخمک آغاز گردیده. در این لحظه 46 کروموزوم با 30 هزار ژن با یکدیگر ترکیب می گردند تا تمام مشخصات فیزیکی شما همچون جنسیت، تیپ بدن، ویژگیهای چهره، رنگ پوست،مو و چشمان شما را تعیین کنند. هنگامی که لقاح صورت می گیرد زیگوت ایجاد می گردد. این زیگوت یا همان تخمک بارور شده تکثیر یافته و پس از گذشت 5 روز از یک سلول به 107 سلول میرسد.
شما در طول مدتی که درون رحم قرار دارید توسط کیسه آمنیوتیک احاطه گشته اید. کیسه آمنیوتیک کیسه ای ست نازک که درون آن از مایع آمنیوتیک پر گردیده است. وظیفه این کیسه محافظت از جنین (شما) در برابر صدمات و همچنین تنظیم درجه حرارت بدن جنین میباشد. شما توسط عضوی بنام جفت که به شکل یک کیک تخت میباشد به رحم متصل گردیده اید. جفت وظیفه تبادل مواد متابولیک را میان شما و مادر به عهده دارد. در واقع شما غذا، خون، اکسیژن را از مادر دریافت کرده و دی اکسید کربن ودیگر مواد زائد را از طریق جفت دفع میکنید. البته شما مستقیما به جفت متصل نشده اید و این بند ناف است که با 2 سرخرگ و یک سیاهرگ شما را به جفت متصل میسازد. تمام سطح بدن جنین نیز از هفته 20 م به بعد کاملا از یک لایه پنیری و مومی شکل پوشیده میگردد که از پوست جنین در برابر مایع آمنیوتیک محافظت میکند. در غیر اینصورت پوست جنین بسیار چروکیده خواهد شد.
تقریبا از روز هفتم پس از لقاح جنین ریز در رحم مادر لانه گزینی میکند. از روز 10م نیز قاعدگی مادر متوقف میگردد. از روز 18م قلب و چشمها شروع به شکل گیری میکنند و از روز 21 م به بعد تپش قلب جنین آغاز گردیده و خون جنین را در بدنش به گردش در می آورد البته این خون با خون مادر ارتباطی نداشته و گروه خونی متفاوتی نیز دارا میباشد.
از روز 28م به بعد چشمها، گوشها و سیستم تنفسی شروع به شکل گیری میکند. از روز 42م اسکلت بدن کامل میگردد (غضروف) و امواج مغزی قابل ثبت است.
از هفته 5 م دستها، پاها و چشمها شروع به رشد میکنند. از هفته 7م پلکها و انگشتان شکل میگیرند و بینی متمایز میگردد. در هفته 8 م تمام سیستمهای بدن شکل گرفته اند و رشد ناخنها آغاز میگردد.
از هفته 11م (ماه دوم) جنین شروع به تنفس مایع آمنیوتیکی میکند. این روند تا زمان زایمان ادامه می یابد. البته کودک با این عمل خفه نمیشود زیرا اکسیژن را از طریق جفت دریافت میکند. نقش جریان یافتن این مایع تنها به تکامل و شکل گیری ششها و دیگر اعضای تنفسی مربوط میگردد.
قلب جنین 120 تا 160 بار در دقیقه میزند.
در هفته 8 م شما بصورت یک انسان با ابعاد مینیاتوری میباشید. با 3 ساتنی متر قد و وزن یک گرم!
در هفته 9 م اثر انگشت شما شکل می گیرد و کف دستتان حساس به لمس میگردد. اگر کف دست یک جنین را در این زمان لمس کنیم جنین دستانش را مشت خواهد کرد!
اگر یک جنین 8 هفته ای را قلقلک دهیم سرش را بسمت عقب خم خواهد کرد!
در هفته 7 م تمام جوانه دندانهای شیری شکل گرفته اند. و جنین معمولا انگشتان خود را می مکد!
جوانه های چشایی در شما از هفته 13 م تا 15 م به بعد فعال میگردند
پس از گذشت تنها 14 هفته از لقاح جنین قادر به شنیدن است اما از هفته 26 م به بعد جنین قادر است به صدا واکنش نشان دهد. جالب است بدانید جنین درون رحم تمام صداهای محیط اطراف را همچون شما میشنود اما 10 دسی بل ضعیف تر. هرگاه جنین در معرض صدای بلند قرار گیرد دست خود را مقابل گوشهایش قرار خواهد داد! جنین اصوات بم را بهتر از اصوات زیر می شنود. البته این پایان ماجرا نیست چرا که جنین درون رحم در معرض انواع سرو صدا قرار دارد: صدای قلب مادر،سیستم گوارشی مادر و تنفس مادر نیز توسط جنین باید تحمل گردد.
جنین انسان از 6 ماهگی به بعد به یک انسان احساسی بدل خواهد گشت.
از 4 ماهگی به بعد چنانچه شکم مادر مقابل نور شدیدی قرار گیرد جنین دستانش را مقابل صورتش خواهد گرفت تا مسیر نور را سد کند!
جنین انسان از هفته 20 م به بعد قادر است مانند یک انسان بالغ درد را حس کند. اما یک جنین 8 هفته ای نیز قادر به احساس درد است. چنانچه کف دست یک جنین را با یک شی نوک تیز فشار دهیم، جنین دهانش را باز کرده و دستش را نیز میکشد!
جنین 9 هفته ای میتواند سکسکه کند!
جنین 90 درصد وقت خود را در رحم در خواب سپری میکند.
از هفته 11 م به بعد جنین قادر است اشیا را با دستانش بگیرد!
از هفته 17 م جنین قادر است خواب ببیند!
از هفته 18 م تارهای صوتی جنین شکل گرفته و میتواند گریه کند!
در هفته 16 م اندامهای تناسلی جنین کاملا تمایز یافته و کودک میتواند لگد بزند، شنا کند، بچرخد و یا معلق بزند!
در ماه 4 و 5 برای نخستین بار مادر حکت جنین را درون شکمش احساس میکند.
در هفته 20 م جنین در سر مو داشته،450 گرم وزن و 30 سانتی متر قد دارد.
جنین درون رحم میتواند بخندد و یا خمیازه بکشد!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد